Monday, July 11, 2011

bab 8

setelah beberapa tahun belajar akhirnya dihari ini bermulalah detik cemas bagi pelajar spm, x terkecuali azie, desmond, ernie dan yang lain sedang menduduki ujian spm.... perot ernie yang semakin besar tak dapat dielakkan lagi... namun ernie tidak berdiam dia pasti rakan2 yg lain sudah mula perasaan akan keadaan perotnya, dia akan berterus terang bila orang bertanya kerana dia mahu semua tahu anak siapa didalam kandungannya. saat itu desmond tidak boleh mengelak lagi..... dia pasti desmond akan tewas dalam peperangan ini.




setelah 3minggu berperang dengan soalan2 spm akhirnya mereka bebas dari alam persekolahan. sedang azie berbual dengan desmon dan rakan2 lain ernie menghampiri mereka...
"azie..... aku nak minta maaf pada kau, aku tahu aku banyak buat salah pada kau..." desmond semakin gelisah dengan ketibaan ernie....

"tak apalah ernie aku dah maafkan dan dah lama aku lupakan... kita buang yang keruh dan ambil yang jernih ye...." begitulah azie yang sentiasa memaafkan kesilapan org lain.

"aku dah sedar sekarang azie..." ernie membuat muka memohon simpati sambil mengusap perutnya supaya azie terlihat akan perut nya.

"ernie boleh aku bertanya?" ernie menatap wajah azie dengan penuh kelembutan.
"anak siapa yang kau kandung kan? maafkan aku sekiranya soalan aku nie membuat kau terluka...." desmond bagai tertampar dengan soalan yang diaju oleh azie.
"anak ini.... anak kekasih hati kau...." laju sahaja ernie membalas. azie yang mendengar akan jawapan diberikan bagaikan terhenti jantungnya.
"kau jangan bergurau ernie.. ini soal maruah..." air mata mula berlinangan dipipinya wajah desmond ditatap dengan hati yang penuh kecewa....
"aku tahu ini soal maruah.... tapi tak kan aku nak jatuh kan maruah aku dan desmond sedangkan bayi ini tidak bersalah azie. aku tak mungkin buat hal ini gurauan..." ernie masih berlembut kerana dia tahu musuhnya sudah lemah dengan permainan yang cekap.


"tidakkkk desmond tak kan lakukan ni semua.... awak... tolong cakap kat saya yang dia tipu saya....." azie tidak dapat kawal perasaannya.... desmond hanya membatukan diri....

"azie ini semua betol" ernie memberi kepastian lagi dia bahagia melihat azie kecewa

"awak..... saya tak sangka awak buat macam nie. awak kata awak tak macam tu... kenapa jadi macam nie kenapa awak hancurkan hati saya....." azie berlalu pergi dengan hati yg sangat kecewa..... tak sangka insan yang amat dipercayainya selami ini adalah insan yang buaya dan tak boleh dipercayai.... punah semua impian musnah segala kenangan... hancur segala perasaannya..... hatinya menjadi kosong... air mata sebagai peneman.....

No comments:

Post a Comment